Antal steg: 181.806 st
Tid i fält: 185 timmar
Antal besök: 73 st
Antal nätter: 18
Antal hotell: 13
Bokade luncher/middagar: 15
Antal flyg: 3
Antal båttaxi/färjor: 25
Antal kilometer bil/minibuss: 2840 km
Antal km tåg/spårvagn: 240 km
Antal km chartrad buss: 536 km
(English readers, please try and use Google translate)
Denna resa var en kombination av önskemål från FSG – Fortress Study Group – i Storbritannien och CDSG – Cost Defence Study Group – i USA för att besöka så mycket av det bevarade svenska pjäsbeståndet som möjligt. Under 18 dagar kom och gick deltagare, några var med hela tiden, som mest var gruppen 24 personer och som minst sex personer. Endast en anläggning ville inte ta emot oss på icke-säsong men den pjästyp som finns där kunde ses på ett annat museum som välvilligt öppnade för oss.
Ett gigantiskt logistiskt pussel gick relativt bra, misstag och problem uppstod naturligt men gick alltid att lösa på ett eller annat sätt. Två besök fick ställas in medans 73 anläggningar besöktes.
Arrangemanget är mitt absolut största och har varit under planering i två års tid. Allt bokades för 2021 men fick avbokas i sin helhet på grund av pandemin. Det mesta gick att återboka för 2022 med vissa variationer på grund av helgdagar.
Turen delades upp i fyra delar – en pre-tour på två dagar i Danmark, huvudturen för FSG med start i Köpenhamn och slut på Arlanda, CDSG turen med start i Nyköping och slut i Luleå samt ett extra slut på två dagar i Göteborg. Datumen spikade bakåt från besök i Göteborg på Nationaldagen 6 juni, vilket satte start till 21 maj. Detta medförde också att vi besökte Karlskrona under en svensk långhelg med Torsdag-Fredag men det gick att få fram nycklar och guider även dessa dagar.
Jag vågar säga att en så omfattande resa aldrig tidigare gjorts i Sverige – och troligen aldrig kommer upprepas – samt att det inte är många som skulle våga sig på detta massiva arbete och ha de kontakter som behövdes för att klara av detta. Arrangemanget kan ses som resultatet av 20 års erfarenhet av militärhistoriska arrangemang och rundresor i den svenska fortifikatoriska historien.
21 Maj 2022
Tåg från Norrköping till Kastrup Köpenhamn tar mig smärtfritt till hotellet vid 17 tiden. Incheckning och sedan vid 19 en första genomgång med deltagarna för de första två dagarnas minibusstur runt i Danmark.
22 Maj
9963 steg
12h
Avfärd var satt till 0900 och då hade jag och en frivillig chaufför hämtat de två minibussarna från hyrcentret en bit bort. Alla utom en hade anlänt i tid kvällen innan men en som bytte flyg i Amsterdam missade anslutningen och landade först 0830, vilket gjorde oss något försenade i starten mot Stevns Fort. Vi studsade in på parkeringen cirka en timme senare och fick precis då ett samtal där de undrade var vi var – vi behövde nämligen starta vår specialtur innan vanliga visningar började för att få ut så mycket som möjligt av besöket. Fortet är mycket populärt och de vanliga grupperna är ofta på över 25 personer så trängsel kan uppstå i tunnelsystemet och det vill inte en specialintresserad grupp vara med om! Vi hade en mycket bra guide, fd flygofficer, som visade oss alla utrymmen vi ville se. Inte minst skoj var det att visa dubbeltornet på 15,2 cm för fd stridsvagnschefen i amerikanska marinkåren som länge haft ett speciellt intresse för Gneissenau. Efter en upphämtad lunch från närbelägen by och kort besök vid Stevns fyr och NIKE missilbatteri gav vi oss av mot sydost med slutmålet Maribo för övernattning. På vägen stannade vi för exteriört besök av Madsnedo fort som skyddade mineringen i Storstrommen. Efter en middag på hotellet tog vi en kort tur till Maribo bunkermuseum för en visning av en imponerande samling memorabilia från dansk militärhistoria.
23 Maj
9242 steg
10h 30 min
Ett första test av gruppens förmåga att passa tider gick över förväntan, alla var vid bussarna innan utsatt avgångstid vilket gjorde att vi var i god tid inför överfarten med bilfärjan till Langeland. Inköp av dricka och snacks hanns med under överfarten och efter ytterligare en dryg halvtimme var vi framme vid Langelandsfortet, dagens huvudmål.
Här släpptes gruppen fri för egen rundvandring bland de fyra kustartilleripjäserna, luftvärnspjäser, kommandocentral, kraftcentral och utställningarna över Kalla Kriget med ubåt, minsvepare och stridsflygplan.
Efter ett stort antal timmar på plats styrde vi tillbaka mot Köpenhamn och då inga hinder uppstod, förutom stark sidvind på Bältbron, så hann vi sedan med besök bland Köpenhamns linje av sjöfort – Mosede, Kongelund och Dragsör fort innan vi var tillbaka vid hotellet vid Kastrup för återlämning av bussar och kvällssamling med de nytillkomna som nu ansluter för resten av resan upp till Stockholm.
24 Maj
11484 steg
10h
Resans första strul uppstod då den inhyrda bussen från ett bussbolag inte kom vid 09 som avtalat utan först 0950 efter samtal med bokningen. Detta i kombination med stadstrafiken gjorde att Charlottenlunds Fort fick utgå för att vara säkra på att hinna med färjan ut till Flak fort och en heldag bland Köpenhamns sjöfort. På Flak gick de flesta på en guidad rundvandring följt av egen tid innan färjan gick tillbaka mot Middelgrundsfortet vid 1430.
Detta fort kallas också Ungdomsön då det är en stor lägerverksamhet på fortet. Hela det imponerande fortet med två våningars tunnelsystem var öppet för utforskning. I modernare tid var fortet även del av luftförsvaret av huvudstaden och rester av NIKE och HAWK systemen finns kvar på ön.Blåsigt, mestadels sol någon skur.
Härifrån blev vi hämtade med RIB-båt för transport till Tre Kronor för ett sista besök och guidning innan RIB-båten tog oss till fastlandet ungefär vid den lille havsfrun. Vandring runt Kastellet och tunnelbana tillbaka till hotellet och för de flesta gemensam middag på närbelägen restaurang på kvällen.
25 Maj
13461 steg
10h
Utcheckning och hejdå Danmark. Öresundståg till Ronneby och byte till chartrad buss ut till Västra Hästholmen där Fortverkets driftspersonal inväntade för insläpp. Detta var den första auktoriserade visningen på många år av denna juvel i den svenska fortifikationen. Fick nu även nycklar till morgondagens besök.
Över två timmar på egen hand uppe och inne i fortet var nog för de flesta men stressigt för de som prompt ska in och upp överallt. Fortet är numer uppstädat och de flesta rum med farligt, ruttet golv är endera avspärrade eller så är golvet bortrivet. Sedan mitt förra besök har även en passage tagits upp mellan de två delarna så det går nu att gå internt till det tunga batteriet. Gräsklippning utförs också.
Bussen tog oss nu in mot Karlskrona och eftersom vi hade tid över så besöktes även Oscarsvärn, delen som ligger mitt i trafikplatsen på infarten mot centrum.
De som nu orkade ökade på sin steglängd genom att ta en stadsmur med mig till bastion Kungsholmen med salutbatteriet och genom sjöflygstationen till Marinmuseet och den bevarade 25 cm kanonen utanför. Fri tid på museet för att avsluta dagen med middag på hotellet.
26 maj
13248 steg
10h
Lite sovmorgon efter ett antal dagar med tidig avfärd. 1000 avgick skärgårdslinje mot Kungsholms Fort där vi efteråt blivit lovade att bli avsläppta på Aspö. Förutom att en person i gruppen inte dök upp och inte svarade i telefon så avgick båten med vår guide Hans planenligt mot Karlskrona skärgård. Förspelet till denna dag hade varit många och skiftande diskussioner med turistbyrån som i sin tur förhandlat med Marinbasen. Efter rysslands angrepp på Ukraina hade restriktionerna eskalerat runt Karlskrona och på Kungsholms Fort var nu över halva ön avlyst som skyddsobjekt. Endast en vecka innan besöket fick vi slutgiltigt klart att besöket kunde genomföras, mycket på grund av helgdagen (Kristihimmelsfärds torsdagen). Men…när vi hade några minuters gångstil kvar till ön så stoppade färjan plötsligt och drev på havet för att sedan ändra kurs och gå mot Aspö – vårt tillstånd hade enligt uppgift blivit nekat!
Vakthavande officer gick inte att få tag på och då skärgårdslinjen åkte på tidtabell kunde de inte vänta på nytt besked. Det visade sig nämligen i efterhand att godkännande fanns och att vakten på Marinbasen som hade uppgift att meddela fortet om besöket GLÖMT det, papperet låg kvar i vakten! Mycket genant av Marinbasen och mycket tråkigt för de gäster som åkt långt för att besöka ön. Nu hade vi visserligen inte fått klappa någon kanon då skyddsområdet är utökat men planen var att få besöka ön och visa upp den, vilket Marinbasen tyvärr sänkte.
Panikplanering skedde av Hans och mig vid kajen Drottningskär. Jag fick hyrbussen för eftermiddagen att ta en färja tidigare och Hans ordnade med nycklarna till Drottningsskärs kastell, som vi egentligen bara hade tänkt besöka exteriört.
När bussen anlände tog vi oss till KA2 museet för en guidad tur, med en guide som fick översvallande goda omdömen. Pjäsbrunnen för 30,5 cm haubits i Aspöbatteriet besöktes naturligtvis också innan avfärd mot Ellenabben.
Vid Ellenabbens fort delade gruppen upp sig på 7,5/57 pjäsen och det äldre fortet. Tyvärr stod vattnet rätt högt i tunneln inne i fortet så de stora delarna gick inte att besöka internt. De flesta tog sig även ner i 7,5 cm pjäsen fastän det är en vertikal stege som enda vägen ner och upp.
När alla var nöjda begav vi oss fem minuter in på ön för 7,5 cm batteriets s-plats dit jag även fått ut nycklarna denna helgdag. De fyra våningarna med sina hydrauliska stötvågsdörrar och även Arte 719 stationen som är inlyft från Bollö granskades i detalj. De flesta gick också de cirka 150 metrarna till det bevarade mätstationstornet till batteri Aspöberg. Även här fungerade en av nycklarna på den gigantiska nyckelknippan och vi kom upp i stentornet.
Nästa fem minuters transport gjorde att vi var vid kustspaningsradarstationen (KSRR) med tillhörande Kustartilleribataljonsstab (KAB stab) med kodnamn Fåret och Gruvan. Med sina två våningar och bevarad KSRR elektronik är det ett fint exempel på vårt arv från Kalla Kriget som skulle visas upp mer än vad det görs.
Avslutning på en lång dag blev vid batterierna Hyttorna och Jutudden. Vägfärjan hem och middag på hotellet.
27 maj
8353 steg
12h 30 min
En dag med lite steg visar på en del stillasittande, vilket var bussar för transport från Karlskrona till Nyköping. Då SJ inte kunde sälja biljetter till denna klämfredag i tid så fick det bli en kombination av Kalmar länstrafik och Flixbus via Kalmar. Avfärd 08:00 i regn och med smörgåsar och dricka för sällskapet på bussarna mot Nyköping. Nu hade två deltagare tyvärr varit tvungna att lämna på grund av hälsoskäl men väl i Nyköping anslöt en ny person till gruppen.
Resan upp till Nyköping avlöpte smärtfritt med en skymt av Kalmar slott och en av flygvapnets reservvägbaser innan vi var framme cirka 14:30. Jag och två till fick skjuts till hyrbilsfirma för uthämtning av tre minibussar för resterande del av tiden i Mälardalen. Vi åkte ut till hotellet, lämnade bagage innan ett stopp gjordes vid Nyköpings Hus innan besöket i Femörefortet. Nu var vädret bättre och vi kunde titta utomhus på pjäs och eldledning innan vi gick ner för rundvandring och middag – ärtsoppa och pannkakor som var en ny bekantskap för flera.
En lång dag avslutades i hotellet vid 20:30.
28 maj
17282 steg
12h 30 min
Extra tidig avfärd för att vara säker på att komma med färjan ut till Landsort, 07:30 från hotellet i Nyköping. Alla ute i tid och resan till Ankarudden var odramatisk. Vädret såg inte helt bra ut för dagen och detta var dagen jag varnat extra för långa promenader för delen av deltagarna med hög ålder eller svårigheter att gå. Landsortstrafiken hade haft problem med båten in till någon dag innan men nu var sommarbåten aktiv igen och då var det ingen trängsel ombord. Vi började nere på södra ön under någon timme med besök i sjukvårdstunneln och den internt delvis bevarade 15,2 cm pjäsen vid fyren. De med extra spring i benen besökte även de andra installationerna innan vi begav oss norrut vid lunchtid. Här kunde det alltså varit en cirka tre kilometers promenad vilket istället byttes mot två minibussar som Landsortstrafiken ställde upp med. Nu hade regnet kommit närmare och efter en snabb genomgång på ytan av 12 cm m/70 pjäsen begav vi oss ner i de tre våningarna i skydd av regnet. Stora delar av gruppen var specifikt intresserad av pjäser och att få klättra obehindrat i världens modernaste fasta kustartilleripjäs är en ynnest som endast kan göras här eller i nordnorge.
Väl ute igen hade regnet tilltagit ett tag igen och vi tog skydd i Norrhamn i väntan på den chartrade båtturen tillbaka till Ankarudden för vidare transport till Torö varv.
Här hjälpte varvet oss över till Järflotta där en vandring på ca 1,5 km väntade för de som kunde gå och en kortare traktorflakstransport för de som behövde det för att komma fram till den bevarade 24 cm pjäsen som Jörgen visade.
Efter många transporter och olika snabba förflyttningar i terrängen började nu tiden rinna iväg för att hinna upp till hotellet och middag i Åkersberga så vi började gå tillbaka till stranden där vi skulle bli upphämtade. Tyvärr gick två deltagare i förväg och i sin iver att nå stranden gick de fel och gick totalt vilse. Järflotta är en stor ö med stora skogar och troligen en av de minst exploaterade i hela Stockholms skärgård så det är helt fel ö att gå vilse på! Under söket stötta jag och båtföraren på både älg och rådjurskid i skogarna. Med 2% kvar i mitt batteri tog en av de två kontakt per mail och de hittade till slut Jörgens stuga där vi kunde hämta upp dem.
Övriga två bilar hade åkt i förväg till hotellet och sista bil studsade in för en snabb omklädning på hotellet och vidare till en lokal restaurang.
29 maj
11629 steg
10h
Heldag i Vaxholmsområdet, lämnade en minibuss vid hotellet för att minimera parkeringsproblematik i Vaxholm och på småvägarna runt om på Rindö och Värmdö. Redan nu hade gruppen aldrig varit med om så här många taxibåtar och färjor och idag blev det ytterligare sex stycken. Först ut var elfärjan över till Vaxholms kastell för rundtur och egentid i museet, pjäsparken och de bevarade eldrören.
Tillbaka på Vaxön tog vi dubbelfärjan via Rindö till Värmdö och Fredriksborg där en rundvandring med interna besök i fästningen och kaponjären vid strandbatteriet följt av en lunch i trädgården. Solen sken och en torpedbåt ur veteranflottiljen passerade.
I väntan på nästa färja tillbaka till Rindö hann vi med ett stopp vid 7:e batteriet innan vi åkte över för guidad visning av Oscar-Fredriksborg. Efter tillstånd av Statens Fastighetsverk fick vi tillgång till den i vanliga fall avlysta tunneln mellan nedre och övre verket. Här inspekterades de återflyttade 24 cm eldrören från Järflotta som från början satt i övre verket i självsänkande lavettage. Efter kontroll på MarineTraffic syntes att en finlandsfärja var på väg in och vi inväntade passagen av Oxdjupet från toppen av Oscar-Fredriksborg.
Resterande del av eftermiddagen besöktes Byviksfortet, 22.batteriet och Rindö redutt innan färja tillbaka till Vaxholm och Åkersberga.
30 maj
9280 steg
11h
Pandemin var (och är när detta skrivs) inte över och denna morgon hade en i sällskapet symptom vilket gjorde att vi flyttade om i minibussarna så två åkte själva i en buss och även kunde ta sig tidigare till Arlanda för att försöka göra ett PCR-test. Detta visade sig omöjligt då man informerat att man trodde sig vara positiv och egentest via snabbtest var det som gällde. Även om symptomen i denna del av pandemin var milda så fanns det deltagare som av olika anledningar var i riskgrupper och efter en del samtal inom gruppen så fick vi till en lösning som fungerade för alla parter. Några deltagare behövde också visa negativa resultat för att få flyga hem och behövde därför skyddas så mycket som möjligt för att inte behöva boka om biljetter.
Bussarna tog oss till Östanå färjeläge där ytterligare åtta svenskar anslöt från Svenska Befästningssällskapet för dagens besök, först på Siaröfortet där vi hade fri rundvandring under två timmar. Själv var jag delvis inaktiv som reseledare då biljetter till nästa års Springsteenspelningar släpptes under denna tid.
Tillbaka på fastlandet omgrupperade vi till Rävsnäs där nästa båttransport avgick mot Arholma Nord via den bevarade pjäsen på Lidö. Väl på Arholma delades gruppen upp på två och vi fick en grundlig genomgång av batteri Arholma samt en hel del tid för egen rundvandring. Avslut med grillbuffé innan båten tog oss tillbaka till Rävsnäs och bussarna till ett hotell vid Arlandastad.
Jag och Terry ordnade med hyrbilar för den kommande resan norrut samt att Jan från Norge anslöt som förare av en tredje bil.
31 maj
9817 steg
13h
Fyra bilar lämnade Arlanda vid 08 för att bege sig norrut. Några lämnade nu när en delmängd av resan slutade för de som inte valt att åka norrut. Efter två timmar rullade vi in genom djurparksgrindarna på Furuvik och blev guidade ända ut på Furuskär där vi parkerade uppe på kustartillerianläggningen GE3 (Gävle 3). Här visades anläggningen av en anställd guide samt vi fick egen tid i dagens dimma och duggregn.
Dagen skulle bli lång så det var lika bra att fortsätt norrut så fort alla var klara. Paus för lunch och en snabb incheckning på hotell i Sundsvall innan vi begav oss ut till Spikarna där ägaren till Storholmen tog emot för transport ut till batteri Sundsvall 1 (SL 1). Här hade vi hela den stora anläggningen för oss själva under hela kvällen. De som började utomhus med att besöka den norra pjäsen blev dyngsura i ett åskoväder medans undertecknad med flera tog skydd i den stora berganläggningen.
Under kvällen serverades hamburgare och vi var alla i land igen en bit efter 20 och en halvtimme senare på hotellet efter en lång och bra dag i fortfält.
1 juni
11600 steg
14h
Ännu en dag började vid halv nio för en timmes framkörning till färjan över till Hemsö, där även fem ytterligare svenskar väntade. Gårdagens regn gjorde att det var totaldimma vilket försvårade överblicken över Hemsö och Storråbergets 15,2 cm m/51 batteri. Även här delade vi upp oss och de som ville gå med guide fick en guidning men det gick också bra att gå runt själva. Uppehåll vid lunch för mat i restaurangen och sedan in i berget igen till cirka 14. Transport över ön till Kläffsön där Arte 719 mätstationen finns bevarad och som vi besökte under ytterligare en timme. Detta är den enda bevarade typen i Sverige/världen och nås endast genom en vertikal lejdare på cirka tre meter varför någon deltagare fick vänta på ytan. Efter det ny transport till Havstoudd 7,5 cm m/57 batteri för inkvartering där gruppen som var ute på långresa fick ta enkel/dubbelrummen och de svenskar som var med under dagen tog logementen. Efter en tid i anläggningen där de flesta gick utomhus återvände vi till Storråberget för en härlig trerätters middag. Tillbaka i Havstoudd var det fri tillgång till anläggningen hela natten med tyst logement från 22:00.
2 juni
6510 steg
11h
Efter frukost i Havstoudd påbörjades den långa resan norrut till Luleå och Boden. Inte konstigt att dagen hade minst steg då nästan 50 mil avverkades i bil. Ett kort stopp innan färjan vid Härnösand radio och batteri Nordanö. Med stopp ungefär var annan timme var vi framme vid hotell i Luleå runt 17:30 där vissa av oss inte kunde avstå en kvällstur till Boden med middag i stan. Tyvärr var vädret regnigt och besöken vid Södra Åberget och Åbergsfästet blev blöta tillställningar medans vädret var bättre vid en sandsilo och fd omformarstation.
3 juni
12463 steg
10h
Heldag i Boden startade med Rödbergsfortet 09:30. Under ledning av guiden Mats visades först Satelliten, strålkastarställningen och sedan gick vi in i berget. På vägen till Rödberget hade lås och kätting hämtats ut på Ahlsell i Luleå och nycklar hämtats hos FortV i Boden. När resterande var i Satelliten dubbelkollade jag lås och nycklar i två andra fort som jag hade tillstånd att besöka genom Statens Fastighetsverk.
Efter besök i hela Rödberget, inklusive flankeringsgallerier och transportgångar dit samt hjässan så satte vi oss till lunch inne i fortet.
Resten av eftermiddagen spenderades i fästningen, korvfortet på vägen ned från Rödberget besöktes först följt av Svedjebergsbatteriet, Försvarsmuseet, Mjösjöfortet, Mjösjöbatteriet och Gammelängsfortet samt södra Gammelbybatteriet innan återfärd till Luleå och middag.
4 juni
9822 steg
11h
Lämnade hotellet i Luleå med packning och spenderade ytterligare några timmar i fästningen med besök vid Radiobunkern och Leåkersfästet innan vi drog norrut mot Vuollerim. Uppe på toppen av slalombacken finns anläggningen som under flera år benämndes Victoriafortet som museum men som nu tyvärr inte visas för allmänheten. Det var nycklar hit jag hämtade hos FortV i Boden och vi spenderade några timmar i anläggningen innan vi släckte och låste igen.
Nu var det dax för en turistisk omväg – med bara 20 minuter upp till polcirkeln var det en naturlig omväg och ett X för de flesta deltagarna. Körsträckan ner till Kamlungebatteriet tog över två timmar på grund av en olycka som gjorde att jag valde en alternativ väg som visade sig asfalterad men synnerligen gropig. Bonus blev i alla fall en älg för sällskapet. Runt 17:30 steg vi ur bilarna uppe på Häggmansberget för de två bevarade 15,2 cm pjäserna i batteriet. Kalix Riverside Inn mötte upp med kaffe och bulle innan vi satte igång utforskningen av detta batteri som ligger mitt ute i ingenstans.
Nere vid Kalix Riverside Inn etablerade vi oss i våra rum, inspekterade fordonsparken och Kalixlinjens museum innan middagen i restaurangen nere vid älven.
Denna natt, några mil söder om polcirkeln, blev för ljus för några deltagare som inte sov så bra då det aldrig blir mörkt så här års.
5 juni
6055 steg
15h
Sista dagen i norr med flyg under eftermiddagen gjorde att antalet steg var lågt. I Töre hamn besöktes stridsvagnstornet m/74 och ubåten Spiggen 2 i sin museihall innan vi fortsatte med samma guide till Siknäsfortet. På vägen ut på Siknäshalvön fick vi äntligen syn på en ensam ren, vilket blev resans enda.
Ett försök gjordes att bara göra en snabb genomgång av anläggningen och sedan fri rundtur men guiden ville göra på sitt sätt vilket gjorde att delar av gruppen relativt snabbt ändå försvann ur synhåll. I en så trång anläggning som Siknäs är det hart när omöjligt att hålla ihop en så specialintresserad grupp på 12 personer på samma våningsplan utan att de står på varandra.
Vi fick alla nog med tid, de som hade de tidigare flighterna ville iväg mot Kallax då det redan då var tal om kaos på flygplatser som Arlanda. Jag försäkrade dem om att det inte skulle vara någon trängsel på Kallax!
Ett sista besök vid en fd PJ-21 höjdradarstation på Siknäshalvön gjordes innan vi styrde tillbaka mot Gammelstad för tankning och sedan till flygplatsen. Själv tog jag en ny omväg till Boden för återlämning av nyckelknippa till FortV.
Sedan började strulet med SAS…och detta var innan strejken. Det fanns två flighter till Arlanda denna eftermiddag, sju inklusive mig var på 16:35 flighten och två på 17:10. Av dessa skulle sju vidare 19:25 till Göteborg. Vi steg ombord i tid men sedan tog det lång tid innan något hände och då fick vi gå av igen på grund av felande luftkonditionering. Något positivt var att 17:10 flighten också väntat på oss, alla fick plats på det planet men omlastning av folk och bagage gjorde att vi missade 19:25 anslutningen. Redan i luften blev vi ombokade via Köpenhamn (!) och landade sedan i Göteborg något efter midnatt, över tre timmar försenade.
Tur i oturen var att det bokade hotellet var på flygplatsen och inte inne i Göteborg!
6 juni
14288 steg
8h
Nationaldag med målet att vara vid Oscar II fort vid insläpp 11:00. Fint och varmt väder denna dag. Omgruppering till hotell vid centralstationen och sedan tog majoriteten spårvagnen ut till Långedrag. Som vanligt fint arrangemang med gott om folk på plats. Skjutning med Götiska batteriets fyra 57 mm följt av specialvisning internt för vår grupp. Innan skjutningen med 15,2 cm fick vi tillträde till den pjäs som inte förevisades för allmänheten så vi i godan ro kunde fota loss i kupolen. Vi fick också bra platser inför skjutningen med 24 cm pjäserna och slutligen tillträde till en av 57 mm kupolerna.
På vägen hem hoppade vi av spårvagnen för besök i skansen Kronan.
7 juni
7309 steg
4h
Efter frukost tog några av oss spårvagnen så nära skansen Lejonet vi kunde för exteriört besök av skansen samt salutbatteriet innan vi sedan besökte Maritiman. Återigen skiftande väder, allt från sol till hällregn.
Around 13 everyone departed on different trains towards home and the tour was over!